rok szkolny 2016/2017

Uchwała nr 9/2016-2017 Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym z dnia 22 marca 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu Adaptacyjnego Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym na rok szkolny 2017/2018

UCHWAŁA NR 9/2016-2017

Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu,

ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym

z dnia 22 marca 2017 r.

w sprawie przyjęcia Programu Adaptacyjnego Samorządowego Przedszkola „Słoneczko”

w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym

na rok szkolny 2017/2018

 

Na podstawie:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.);
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012, poz. 977 z późn. zm.) Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje;

§ 1. Uchwala się Program Adaptacyjny Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym na rok szkolny 2017/2018, zwany dalej „Programem” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi przedszkola.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Pedagogicznej

Halina Rogowska


Załącznik do Uchwały nr 9/2016-2017

Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu,

ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym

z dnia 22 marca 2017 r.

Program Adaptacyjny

Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12.

Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym na rok szkolny 2017/2018


 

Wszyscy chcemy by okres adaptacji dziecka do nowych warunków przebiegał jak najbardziej łagodnie i bezboleśnie. Należy uświadomić sobie, że dziecko pozostawione w nowym miejscu wśród nieznanych przestrzeni, twarzy i głosów pozbawione najbliższej osoby narażone jest na ogromny stres wywołany strachem, niepewnością i utratą poczucia bezpieczeństwa.

Dzieci w różny sposób przyjmują te zmiany. Jedne szybciej akceptują te zmiany, inne wolniej.

Trudności w zaadoptowaniu się w przedszkolu mogą mięć negatywny wpływ na dziecko co przejawia się najczęściej w zaburzeniach zachowania, reagowania ( np. płacz, histeria, nocne moczenie).

Chcąc pomóc najmłodszym dzieciom w przystosowaniu się do nowego środowiska i zmniejszyć ich smutek spowodowany rozstaniem z bliskimi, podjęłam się napisania  programu adaptacyjnego dla dzieci.

 

Co to jest adaptacja?

ADAPTACJA- to przystosowanie społeczne, proces lub wynik procesu jakiemu podlega psychika człowieka w dążeniu do osiągnięcia stanu równowagi między jednostkowymi potrzebami a wymaganiami otoczenia społecznego (Encyklopedia Popularna PWN). Adaptacja jest więc niczym innym jak przystosowaniem się do warunków przedszkolnej rzeczywistości.

Po co jest przedszkole?

W przedszkolu można się wspaniale bawić, rozwijać ciekawość i wyobraźnie. Przedszkole rozwija samodzielność dziecka w ubieraniu się, jedzeniu, w podejmowaniu decyzji, radzeniu sobie z trudnościami. Można nauczyć się zasad życia w grupie: wspólnej zabawy, dzielenia się, czekania na swoją kolej, rozwiązywania konfliktów. Przedszkole to miejsce gdzie dziecko dowiaduje się wielu nowych rzeczy, zdobywa wiedzę, tworzy i eksperymentuje. Przedszkole odgrywa ważną rolę w życiu dziecka, jest bazą do jego późniejszych sukcesów edukacyjnych i życiowych.

 

1.Cele programu adaptacyjnego:

1.Stworzenie warunków do łatwej adaptacji dziecka w przedszkolu.

2. Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym środowisku.

3. Wspomaganie dzieci do przystosowania się do życia w warunkach przedszkolnych.

4. Przygotowanie rodziców do udzielenia dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania.

5. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych dom – przedszkole.

 

2.Zadania przedszkola podczas realizacji programu  adaptacyjnego:

1.Nawiązanie współpracy z rodzicami \ opiekunami w celu włączenia ich w przygotowanie dziecka do roli przedszkolaka.

2.Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.

3.Wprowadzenie w świat zasad i reguł panujących w grupie dziecięcej.

4.Ułatwienie dzieciom oraz rodzicom progu dom – przedszkole.

 

3. Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego

Oczekiwane efekty- dziecko:

- przybliży sobie  nowe otoczenie,

- pozna organizację życia w grupie przedszkolnej,

- nabędzie poczucie przynależności do grupy,

-nawiąże kontakt z nowymi osobami,

- aktywnie będzie uczestniczyło we wspólnych zabawach,

- z radością będzie przychodziło do przedszkola.

Oczekiwane efekty- rodzic:

- zapozna się z organizacja życia przedszkolaka,

- pozna pracowników przedszkola w szczególności nauczycielki swojego dziecka,

- spostrzeże zakres posiadanych umiejętności i zachowań swojego dziecka na tle grupy,

-pozna wymagania przedszkolaka.

Oczekiwane efekty-nauczyciel:

- pozna bliżej środowisko rodzinne swoich wychowanków,

- zyska informację zwrotną dotyczącą oczekiwań rodziców.

 

4.PLAN PROGRAMU ADAPTACYJNEGO

Lp.

Działania sprzyjające realizacji treści programu adaptacyjnego

Termin

Odpowiedzialni

1.

Zapisy dzieci do przedszkola na rok szkolny 2017/2018

- ogłoszenie o zapisach,

- rozwieszenie folderów,

- informacje na przedszkolnej i miejskiej stronie internetowej,

- rozdanie kart,

- rozmowy indywidualne z rodzicami i dziećmi podczas zapisywania dziecka do przedszkola.

Marzec  Kwiecień 2017

 

 

Dyrektor

Nauczycielki grup

2.

Pierwszy kontakt z przedszkolem:zapoznanie z budynkiem , ogrodem przedszkolnym podczas zabaw sportowych  organizowanych na ,,Dzień Dziecka”

- zapoznanie dzieci i rodziców z nauczycielkami,

- udział dzieci w zabawach i zajęciach zespołowych, oraz indywidualnych w salach i w ogrodzie przedszkola, - zorganizowanie dla dzieci zajęć muzycznych, tanecznych i ruchowych,

- stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania dzieci i ich rodziców do naszego przedszkola.

 

 

Czerwiec 2017

Dyrektor

Nauczycielki grup

Nauczyciel Rytmiki

3.

Spotkania adaptacyjne w przedszkolu ,,Otwarte drzwi’’

- wspólne zabawy nauczycielek, rodziców i dzieci w celu wzajemnego poznania

Sierpień 2017r.

Nauczycielki grup

4.

,,Witamy w przedszkolu’’

- pierwsze dni dzieci 3-letnich w przedszkolu,

- zachęcanie rodziców do regulowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu w pierwszych dniach- skrócenie czasu,

-przynoszenie swoich ulubionych maskotek,

pokazanie dzieciom na czym polega odpoczynek na leżaku poprzez czytanie bajek, wierszy, słuchanie bajek relaksacyjnych.

 

Wrzesień 2017r.

Nauczycielki grup

Pracownicy przedszkola

5.

Spotkanie z rodzicami

- zapoznanie rodziców z harmonogramem dnia dzieci w danej grupie, podstawą programową, przyjętym programem, programem rozwoju przedszkola, planem pracy na dany rok szkolny, ofertą zajęć dodatkowych,

- ustalenie planu współpracy,

- wybory do Rady Rodziców,

- wypełnienie ankiet podsumowujących spotkania adaptacyjne.

Wrzesień 2017r.

Nauczycielki grup

 

6.

Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”:

- zorganizowanie każdemu dziecku uroczystego dnia z udziałem najbliższych,

- wprowadzenie rodzinnego nastroju i lepsze zintegrowanie grupy.

Październik 2017r

 

Dyrektor

 

Nauczycielki grup

 

 

 

7.

Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):

- nauka i doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie czynności higienicznych, załatwiania potrzeb fizjologicznych, spożywania posiłków, rozbierania i ubierania się,

- wdrożenie do funkcjonowania w rytmie dnia przedszkolnego,

- wykorzystywanie naturalnych sytuacji i literatury do rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji, korzystanie z pomocy osoby dorosłej w trudnej sytuacji,

- wdrażanie do odkładania zabawek, środków dydaktycznych itd. na miejsce ich przechowywania,

- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami innych dzieci,

- pomoc w zaspakajaniu potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby.

 

Cały rok

 

8.

Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą.

Wedle potrzeb

 

9.

Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców w celu :

-umożliwienia obserwacji dzieci na tle grupy rówieśniczej,

-zaprezentowanie rodzicom metod pracy z dziećmi,

-integrowania rodziców z przedszkolem, prezentowania efektów pracy nauczycieli z dziećmi.

Pierwsze i drugie półrocze

 

10.

Przedstawienie wniosków z realizacji programu adaptacyjnego na posiedzeniu rady pedagogicznej

Październik 2017r.

Nauczycielki grup

 

11

Podsumowanie programu adaptacyjnego:

-zapoznanie rodziców z wynikami ewaluacji programu

Listopad 2017r.

Nauczycielki grup

 

5.Zakończenie

Realizując program adaptacyjny mamy na celu łatwe przyzwyczajenie się dzieci do życia w grupie przedszkolnej. Pamiętajmy jednak o tym, że każde dziecko  w  inny sposób przechodzi okres adaptacji.  Jaki będzie jego przebieg w dużym stopniu zależy od nauczycieli i rodziców.

 

6. Literatura

1. Lubomirska K. (1993): Przedszkole, rzeczywistość, i szansa, Warszawa

2. Klim-Klimaszewska.(2012) : Pedagogika Przedszkolna, Warszawa

 

Program został przyjęty Uchwałą nr 9/2016-2017 Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola "Słoneczko" w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym z dnia 22 marca 2017 r.

Program został pozytywnie zaopiniowany przez rodziców w dniu 31 stycznia 2017 r.

 

         Ankieta dla rodziców  przeprowadzona we wrześniu

„ Przydatność spotkań adaptacyjnych”

 

Prosimy o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1.Czy uważają Państwo, że program adaptacyjny w przedszkolu jest potrzebny?  

tak

nie   

trudno powiedzieć

2.Czy zdaniem Państwa program ten pomógł dziecku w przygotowaniu do przedszkola?

tak

nie

trudno powiedzieć

3.Co program adaptacyjny dał Państwu?

..........................................................................................

...........................................................................……........

.......................................................................………….....

4.Czego chcieliby się Państwo dowiedzieć na zebraniach z rodzicami (proszę podać kilka tematów?). 

..........................................................................................

.........................................................................................

................................................................…………............

5.Jakie są Państwa oczekiwania w stosunku do przedszkola pod względem opiekuńczo-wychowawczym?

......................................................................…..................

...................................................................….....................

..................................................................………...............

Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

 

 

Ankieta informacyjna o dziecku.

 

Imię i nazwisko dziecka:.........……….………….................

INFORMACJE O DZIECKU:

1. Samodzielność

Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują

Państwa dziecko:

Potrafi samo się ubrać.

Ubiera się z niewielką pomocą osób dorosłych.

Wymaga pomocy przy ubieraniu.

Samo radzi sobie z jedzeniem.

Wymaga niewielkiej pomocy przy jedzeniu.

Trzeba je karmić.

Pamięta o potrzebach fizjologicznych i radzi sobie samo.

Zgłasza swoje potrzeby, ale wymaga pomocy przy pójściu do toalety.

Trzeba je pilnować, bo zapomina o zgłaszaniu potrzeb fizjologicznych.

inne uwagi dotyczące samodzielności dziecka:

.............…………………………………......................................

 

2. Jedzenie:

Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują Państwa dziecko:

Praktycznie je wszystko, nie ma specjalnych upodobań.

Jest wiele potraw, których dziecko nie lubi i nie chce jeść wśród nich:

..………………………………………………………………....

Jest po prostu niejadkiem.

Dziecko ma specjalne potrzeby związane z żywieniem.

Jakie?

 ............……………………………….....................................

 Jest alergikiem uczulonym na:

 ............……………………………….....................................

 

3. Inne informacje o dziecku.

Uprzejmie proszę o przekazanie tych informacji o dziecku, które uznacie Państwo za ważne:

 ............……………………………….....................................

 

4. Ulubione zabawki mojego dziecka

 ................................................................................................

 

5. Moje dziecko lubi bawić się w

 ............……………………………….....................................

 

6. Ulubiony rodzaj książek mojego dziecka to

 .................................................................................................

 

7. Moje dziecko ma szczególne zaciekawienia, zainteresowania są nimi:

 .................................................................................................

 

Oczekiwania rodziców:

................................................................................................

 

Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

 

 Opracowała: Agnieszka Paradowska Rakowska

 

 

 

Harmonogram spotkań adaptacyjnych na podstawie programu adaptacyjnego.

 

Lp.

Działania sprzyjające realizacji treści programu adaptacyjnego

Termin

Odpowiedzialni

1.

Zapisy dzieci do przedszkola na rok szkolny 2017/2018(ogłoszenie o zapisach, rozwieszenie folderów)

- informacje na przedszkolnej  stronie internetowej,

- rozdanie kart,

- rozmowy indywidualne z rodzicami i dziećmi podczas zapisywania dziecka do przedszkola.

Marzec  Kwiecień 2017

 

 

Dyrektor

Nauczycielki grup

2.

Pierwszy kontakt z przedszkolem:zapoznanie z budynkiem , ogrodem przedszkolnym podczas zabaw sportowych  organizowanych na ,,Dzień Dziecka”

- zapoznanie dzieci i rodziców z nauczycielkami,

- udział dzieci w zabawach i zajęciach zespołowych, oraz indywidualnych w salach i w ogrodzie przedszkola, - zorganizowanie dla dzieci zajęć tanecznych i ruchowych,

- stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania dzieci i ich rodziców do naszego przedszkola.

 

 

1.06.2017

Dyrektor

Nauczycielki grup

Nauczyciel Rytmiki

3.

Spotkania adaptacyjne w przedszkolu ,,Otwarte drzwi’’

- wspólne zabawy nauczycielek, rodziców i dzieci w celu wzajemnego poznania

29 Sierpień 2017r.

Nauczycielki grup

4.

,,Witamy w przedszkolu’’

- pierwsze dni dzieci 3-letnich w przedszkolu,

- zachęcanie rodziców do regulowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu w pierwszych dniach- skrócenie czasu,

-przynoszenie swoich ulubionych maskotek,

pokazanie dzieciom na czym polega odpoczynek na leżaku poprzez czytanie bajek, wierszy, słuchanie bajek relaksacyjnych.

Wrzesień 2017r.

Nauczycielki grup

Pracownicy przedszkola

5.

Spotkanie z rodzicami

- zapoznanie rodziców z harmonogramem dnia dzieci w danej grupie, podstawą programową, przyjętym programem, programem rozwoju przedszkola, planem pracy na dany rok szkolny, ofertą zajęć dodatkowych,

- ustalenie planu współpracy,

- wybory do Rady Rodziców,

- wypełnienie ankiet podsumowujących spotkania adaptacyjne.

Wrzesień 2017r.

Nauczycielki grup

 

6.

Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”:

- zorganizowanie każdemu dziecku uroczystego dnia z udziałem najbliższych,

- wprowadzenie rodzinnego nastroju i lepsze zintegrowanie grupy.

Październik 2017r

 

Dyrektor

 

Nauczycielki grup

 

 

 

7.

Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):

- nauka i doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie czynności higienicznych, załatwiania potrzeb fizjologicznych, spożywania posiłków, rozbierania i ubierania się,

- wdrożenie do funkcjonowania w rytmie dnia przedszkolnego,

- wykorzystywanie naturalnych sytuacji i literatury do rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji, korzystanie z pomocy osoby dorosłej w trudnej sytuacji,

- wdrażanie do odkładania zabawek, środków dydaktycznych itd. na miejsce ich przechowywania,

- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami innych dzieci,

- pomoc w zaspakajaniu potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby.

 

Cały rok

 

8.

Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą.

Wedle potrzeb

 

9.

Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców w celu :

-umożliwienia obserwacji dzieci na tle grupy rówieśniczej,

-zaprezentowanie rodzicom metod pracy z dziećmi,

-integrowania rodziców z przedszkolem, prezentowania efektów pracy nauczycieli z dziećmi.

Pierwsze i drugie półrocze

 


Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22 marca 2017
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 kwietnia 2017 09:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Michalina Lepalczyk
Ilość wyświetleń: 1678
26 kwietnia 2017 10:07 (Michalina Lepalczyk) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
26 kwietnia 2017 10:07 (Michalina Lepalczyk) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
26 kwietnia 2017 09:54 (Michalina Lepalczyk) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)