UCHWAŁA NR 9/2016-2017
Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu,
ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym
z dnia 22 marca 2017 r.
w sprawie przyjęcia Programu Adaptacyjnego Samorządowego Przedszkola „Słoneczko”
w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym
na rok szkolny 2017/2018
Na podstawie:
§ 1. Uchwala się Program Adaptacyjny Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym na rok szkolny 2017/2018, zwany dalej „Programem” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi przedszkola.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Halina Rogowska
Załącznik do Uchwały nr 9/2016-2017
Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu,
ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym
z dnia 22 marca 2017 r.
Program Adaptacyjny
Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12.
Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym na rok szkolny 2017/2018
Wszyscy chcemy by okres adaptacji dziecka do nowych warunków przebiegał jak najbardziej łagodnie i bezboleśnie. Należy uświadomić sobie, że dziecko pozostawione w nowym miejscu wśród nieznanych przestrzeni, twarzy i głosów pozbawione najbliższej osoby narażone jest na ogromny stres wywołany strachem, niepewnością i utratą poczucia bezpieczeństwa.
Dzieci w różny sposób przyjmują te zmiany. Jedne szybciej akceptują te zmiany, inne wolniej.
Trudności w zaadoptowaniu się w przedszkolu mogą mięć negatywny wpływ na dziecko co przejawia się najczęściej w zaburzeniach zachowania, reagowania ( np. płacz, histeria, nocne moczenie).
Chcąc pomóc najmłodszym dzieciom w przystosowaniu się do nowego środowiska i zmniejszyć ich smutek spowodowany rozstaniem z bliskimi, podjęłam się napisania programu adaptacyjnego dla dzieci.
Co to jest adaptacja?
ADAPTACJA- to przystosowanie społeczne, proces lub wynik procesu jakiemu podlega psychika człowieka w dążeniu do osiągnięcia stanu równowagi między jednostkowymi potrzebami a wymaganiami otoczenia społecznego (Encyklopedia Popularna PWN). Adaptacja jest więc niczym innym jak przystosowaniem się do warunków przedszkolnej rzeczywistości.
Po co jest przedszkole?
W przedszkolu można się wspaniale bawić, rozwijać ciekawość i wyobraźnie. Przedszkole rozwija samodzielność dziecka w ubieraniu się, jedzeniu, w podejmowaniu decyzji, radzeniu sobie z trudnościami. Można nauczyć się zasad życia w grupie: wspólnej zabawy, dzielenia się, czekania na swoją kolej, rozwiązywania konfliktów. Przedszkole to miejsce gdzie dziecko dowiaduje się wielu nowych rzeczy, zdobywa wiedzę, tworzy i eksperymentuje. Przedszkole odgrywa ważną rolę w życiu dziecka, jest bazą do jego późniejszych sukcesów edukacyjnych i życiowych.
1.Cele programu adaptacyjnego:
1.Stworzenie warunków do łatwej adaptacji dziecka w przedszkolu.
2. Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym środowisku.
3. Wspomaganie dzieci do przystosowania się do życia w warunkach przedszkolnych.
4. Przygotowanie rodziców do udzielenia dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania.
5. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych dom – przedszkole.
2.Zadania przedszkola podczas realizacji programu adaptacyjnego:
1.Nawiązanie współpracy z rodzicami \ opiekunami w celu włączenia ich w przygotowanie dziecka do roli przedszkolaka.
2.Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.
3.Wprowadzenie w świat zasad i reguł panujących w grupie dziecięcej.
4.Ułatwienie dzieciom oraz rodzicom progu dom – przedszkole.
3. Oczekiwane efekty wdrażania programu adaptacyjnego
Oczekiwane efekty- dziecko:
- przybliży sobie nowe otoczenie,
- pozna organizację życia w grupie przedszkolnej,
- nabędzie poczucie przynależności do grupy,
-nawiąże kontakt z nowymi osobami,
- aktywnie będzie uczestniczyło we wspólnych zabawach,
- z radością będzie przychodziło do przedszkola.
Oczekiwane efekty- rodzic:
- zapozna się z organizacja życia przedszkolaka,
- pozna pracowników przedszkola w szczególności nauczycielki swojego dziecka,
- spostrzeże zakres posiadanych umiejętności i zachowań swojego dziecka na tle grupy,
-pozna wymagania przedszkolaka.
Oczekiwane efekty-nauczyciel:
- pozna bliżej środowisko rodzinne swoich wychowanków,
- zyska informację zwrotną dotyczącą oczekiwań rodziców.
4.PLAN PROGRAMU ADAPTACYJNEGO
|
Lp. |
Działania sprzyjające realizacji treści programu adaptacyjnego |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
1. |
Zapisy dzieci do przedszkola na rok szkolny 2017/2018 - ogłoszenie o zapisach, - rozwieszenie folderów, - informacje na przedszkolnej i miejskiej stronie internetowej, - rozdanie kart, - rozmowy indywidualne z rodzicami i dziećmi podczas zapisywania dziecka do przedszkola. |
Marzec Kwiecień 2017
|
Dyrektor Nauczycielki grup |
|
2. |
Pierwszy kontakt z przedszkolem:zapoznanie z budynkiem , ogrodem przedszkolnym podczas zabaw sportowych organizowanych na ,,Dzień Dziecka”- zapoznanie dzieci i rodziców z nauczycielkami,- udział dzieci w zabawach i zajęciach zespołowych, oraz indywidualnych w salach i w ogrodzie przedszkola, - zorganizowanie dla dzieci zajęć muzycznych, tanecznych i ruchowych,- stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania dzieci i ich rodziców do naszego przedszkola.
|
Czerwiec 2017 |
Dyrektor Nauczycielki grup Nauczyciel Rytmiki |
|
3. |
Spotkania adaptacyjne w przedszkolu ,,Otwarte drzwi’’ - wspólne zabawy nauczycielek, rodziców i dzieci w celu wzajemnego poznania |
Sierpień 2017r. |
Nauczycielki grup |
|
4. |
,,Witamy w przedszkolu’’ - pierwsze dni dzieci 3-letnich w przedszkolu, - zachęcanie rodziców do regulowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu w pierwszych dniach- skrócenie czasu, -przynoszenie swoich ulubionych maskotek, pokazanie dzieciom na czym polega odpoczynek na leżaku poprzez czytanie bajek, wierszy, słuchanie bajek relaksacyjnych.
|
Wrzesień 2017r. |
Nauczycielki grup Pracownicy przedszkola |
|
5. |
Spotkanie z rodzicami - zapoznanie rodziców z harmonogramem dnia dzieci w danej grupie, podstawą programową, przyjętym programem, programem rozwoju przedszkola, planem pracy na dany rok szkolny, ofertą zajęć dodatkowych, - ustalenie planu współpracy, - wybory do Rady Rodziców, - wypełnienie ankiet podsumowujących spotkania adaptacyjne. |
Wrzesień 2017r. |
Nauczycielki grup
|
|
6. |
Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”: - zorganizowanie każdemu dziecku uroczystego dnia z udziałem najbliższych, - wprowadzenie rodzinnego nastroju i lepsze zintegrowanie grupy. |
Październik 2017r |
Dyrektor
Nauczycielki grup
|
|
7. |
Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):- nauka i doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie czynności higienicznych, załatwiania potrzeb fizjologicznych, spożywania posiłków, rozbierania i ubierania się,- wdrożenie do funkcjonowania w rytmie dnia przedszkolnego,- wykorzystywanie naturalnych sytuacji i literatury do rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji, korzystanie z pomocy osoby dorosłej w trudnej sytuacji,- wdrażanie do odkładania zabawek, środków dydaktycznych itd. na miejsce ich przechowywania,- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami innych dzieci,- pomoc w zaspakajaniu potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby. |
Cały rok |
|
|
8. |
Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą. |
Wedle potrzeb |
|
|
9. |
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców w celu : -umożliwienia obserwacji dzieci na tle grupy rówieśniczej, -zaprezentowanie rodzicom metod pracy z dziećmi, -integrowania rodziców z przedszkolem, prezentowania efektów pracy nauczycieli z dziećmi. |
Pierwsze i drugie półrocze |
|
|
10. |
Przedstawienie wniosków z realizacji programu adaptacyjnego na posiedzeniu rady pedagogicznej |
Październik 2017r. |
Nauczycielki grup
|
|
11 |
Podsumowanie programu adaptacyjnego: -zapoznanie rodziców z wynikami ewaluacji programu |
Listopad 2017r. |
Nauczycielki grup |
5.Zakończenie
Realizując program adaptacyjny mamy na celu łatwe przyzwyczajenie się dzieci do życia w grupie przedszkolnej. Pamiętajmy jednak o tym, że każde dziecko w inny sposób przechodzi okres adaptacji. Jaki będzie jego przebieg w dużym stopniu zależy od nauczycieli i rodziców.
6. Literatura
1. Lubomirska K. (1993): Przedszkole, rzeczywistość, i szansa, Warszawa
2. Klim-Klimaszewska.(2012) : Pedagogika Przedszkolna, Warszawa
Program został przyjęty Uchwałą nr 9/2016-2017 Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola "Słoneczko" w Mirosławcu, ul. Zamkowa 12. Oddział Zamiejscowy w Mirosławcu Górnym z dnia 22 marca 2017 r.
Program został pozytywnie zaopiniowany przez rodziców w dniu 31 stycznia 2017 r.
Ankieta dla rodziców przeprowadzona we wrześniu
„ Przydatność spotkań adaptacyjnych”
Prosimy o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1.Czy uważają Państwo, że program adaptacyjny w przedszkolu jest potrzebny?
tak
nie
trudno powiedzieć
2.Czy zdaniem Państwa program ten pomógł dziecku w przygotowaniu do przedszkola?
tak
nie
trudno powiedzieć
3.Co program adaptacyjny dał Państwu?
..........................................................................................
...........................................................................……........
.......................................................................………….....
4.Czego chcieliby się Państwo dowiedzieć na zebraniach z rodzicami (proszę podać kilka tematów?).
..........................................................................................
.........................................................................................
................................................................…………............
5.Jakie są Państwa oczekiwania w stosunku do przedszkola pod względem opiekuńczo-wychowawczym?
......................................................................…..................
...................................................................….....................
..................................................................………...............
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
Ankieta informacyjna o dziecku.
Imię i nazwisko dziecka:.........……….………….................
INFORMACJE O DZIECKU:
1. Samodzielność
Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują
Państwa dziecko:
Potrafi samo się ubrać.
Ubiera się z niewielką pomocą osób dorosłych.
Wymaga pomocy przy ubieraniu.
Samo radzi sobie z jedzeniem.
Wymaga niewielkiej pomocy przy jedzeniu.
Trzeba je karmić.
Pamięta o potrzebach fizjologicznych i radzi sobie samo.
Zgłasza swoje potrzeby, ale wymaga pomocy przy pójściu do toalety.
Trzeba je pilnować, bo zapomina o zgłaszaniu potrzeb fizjologicznych.
inne uwagi dotyczące samodzielności dziecka:
.............…………………………………......................................
2. Jedzenie:
Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują Państwa dziecko:
Praktycznie je wszystko, nie ma specjalnych upodobań.
Jest wiele potraw, których dziecko nie lubi i nie chce jeść wśród nich:
..………………………………………………………………....
Jest po prostu niejadkiem.
Dziecko ma specjalne potrzeby związane z żywieniem.
Jakie?
............……………………………….....................................
Jest alergikiem uczulonym na:
............……………………………….....................................
3. Inne informacje o dziecku.
Uprzejmie proszę o przekazanie tych informacji o dziecku, które uznacie Państwo za ważne:
............……………………………….....................................
4. Ulubione zabawki mojego dziecka
................................................................................................
5. Moje dziecko lubi bawić się w
............……………………………….....................................
6. Ulubiony rodzaj książek mojego dziecka to
.................................................................................................
7. Moje dziecko ma szczególne zaciekawienia, zainteresowania są nimi:
.................................................................................................
Oczekiwania rodziców:
................................................................................................
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
Opracowała: Agnieszka Paradowska Rakowska
Harmonogram spotkań adaptacyjnych na podstawie programu adaptacyjnego.
|
Lp. |
Działania sprzyjające realizacji treści programu adaptacyjnego |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
1. |
Zapisy dzieci do przedszkola na rok szkolny 2017/2018(ogłoszenie o zapisach, rozwieszenie folderów) - informacje na przedszkolnej stronie internetowej, - rozdanie kart, - rozmowy indywidualne z rodzicami i dziećmi podczas zapisywania dziecka do przedszkola. |
Marzec Kwiecień 2017
|
Dyrektor Nauczycielki grup |
|
2. |
Pierwszy kontakt z przedszkolem:zapoznanie z budynkiem , ogrodem przedszkolnym podczas zabaw sportowych organizowanych na ,,Dzień Dziecka”- zapoznanie dzieci i rodziców z nauczycielkami,- udział dzieci w zabawach i zajęciach zespołowych, oraz indywidualnych w salach i w ogrodzie przedszkola, - zorganizowanie dla dzieci zajęć tanecznych i ruchowych,- stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania dzieci i ich rodziców do naszego przedszkola.
|
1.06.2017 |
Dyrektor Nauczycielki grup Nauczyciel Rytmiki |
|
3. |
Spotkania adaptacyjne w przedszkolu ,,Otwarte drzwi’’ - wspólne zabawy nauczycielek, rodziców i dzieci w celu wzajemnego poznania |
29 Sierpień 2017r. |
Nauczycielki grup |
|
4. |
,,Witamy w przedszkolu’’ - pierwsze dni dzieci 3-letnich w przedszkolu, - zachęcanie rodziców do regulowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu w pierwszych dniach- skrócenie czasu, -przynoszenie swoich ulubionych maskotek, pokazanie dzieciom na czym polega odpoczynek na leżaku poprzez czytanie bajek, wierszy, słuchanie bajek relaksacyjnych. |
Wrzesień 2017r. |
Nauczycielki grup Pracownicy przedszkola |
|
5. |
Spotkanie z rodzicami - zapoznanie rodziców z harmonogramem dnia dzieci w danej grupie, podstawą programową, przyjętym programem, programem rozwoju przedszkola, planem pracy na dany rok szkolny, ofertą zajęć dodatkowych, - ustalenie planu współpracy, - wybory do Rady Rodziców, - wypełnienie ankiet podsumowujących spotkania adaptacyjne. |
Wrzesień 2017r. |
Nauczycielki grup
|
|
6. |
Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”: - zorganizowanie każdemu dziecku uroczystego dnia z udziałem najbliższych, - wprowadzenie rodzinnego nastroju i lepsze zintegrowanie grupy. |
Październik 2017r |
Dyrektor
Nauczycielki grup
|
|
7. |
Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):- nauka i doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie czynności higienicznych, załatwiania potrzeb fizjologicznych, spożywania posiłków, rozbierania i ubierania się,- wdrożenie do funkcjonowania w rytmie dnia przedszkolnego,- wykorzystywanie naturalnych sytuacji i literatury do rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji, korzystanie z pomocy osoby dorosłej w trudnej sytuacji,- wdrażanie do odkładania zabawek, środków dydaktycznych itd. na miejsce ich przechowywania,- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami innych dzieci,- pomoc w zaspakajaniu potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby. |
Cały rok |
|
|
8. |
Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą. |
Wedle potrzeb |
|
|
9. |
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców w celu : -umożliwienia obserwacji dzieci na tle grupy rówieśniczej, -zaprezentowanie rodzicom metod pracy z dziećmi, -integrowania rodziców z przedszkolem, prezentowania efektów pracy nauczycieli z dziećmi. |
Pierwsze i drugie półrocze |
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Słoneczko w Mirosławcu