REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
„SŁONECZKO” W MIROSŁAWCU
ul. Zamkowa 12, 78-650 Mirosławiec
Na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)
- Statutu Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu
I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
1) przedszkolu - rozumie się przez to Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu
2) dyrektorze – rozumie się przez to dyrektora Samorządowego Przedszkola „Słoneczko”
w Mirosławcu.
3) nauczycielach - rozumie się przez to nauczycieli Samorządowego Przedszkola „Słoneczko”
w Mirosławcu.
4) radzie pedagogicznej – rozumie się przez to dyrektora i wszystkich nauczycieli zatrudnionych
w Samorządowym Przedszkolu „Słoneczko” w Mirosławcu.
5) Wychowankach i rodzicach - rozumie się przez to wychowanków Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu.
6) Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
7) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Samorządowego Przedszkola „Słoneczko”
w Mirosławcu.
8) Organie prowadzącym przedszkole – należy przez to rozumieć Gminę Mirosławiec.
9) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Szczecinie, Delegatura w Wałczu.
§ 2
Regulamin określa cele, zadania i organizację pracy rady pedagogicznej w Samorządowym Przedszkolu „Słoneczko” w Mirosławcu.
- Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 3
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
II. STRUKTURA POSIEDZEŃ RADY PEDAGOGICZNEJ
§ 4
- Rada pedagogiczna wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze), po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania rady pedagogicznej organizuje się po zajęciach dydaktyczno – wychowawczych
z dziećmi.
- Zebrania rady mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Wniosek winien mieć formę pisemną i zawierać spis spraw wymagających zwołania zebrania rady oraz pożądany termin jego przeprowadzenia.
§ 5
- Zebrania rady pedagogicznej prowadzi i przygotowuje przewodniczący rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Prawo zgłaszania wniosków dotyczących porządku zebrania rady mają wszyscy jej członkowie.
- W celu obliczenia quorum przyjmuje się, ze ogólna liczba członków rady obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych aktualnie w przedszkolu bez osób przebywających na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, urlopach dla poratowania zdrowia, długotrwałych zwolnieniach lekarskich.
- Quorum stanowi połowa członków rady obliczona na podstawie ust. 3.
- Propozycje i wnioski formalne zgłaszane przez członków rady poddawane są pod głosowanie.
- Realizacja porządku zebrań rady:
1) omówienie projektów decyzji, stanowisk, opinii,
2) dyskusja i rekomendacje stosownych organów, ustosunkowanie się do pytań, wniosków
i zastrzeżeń,
3) podjęcie uchwały rady przez głosowanie,
4) wnioski różne, wolne głosy,
5) podsumowanie obrad.
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA RADY PEDAGOGICZNEJ
§ 6
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Obradom rady może przewodniczyć inna osoba, niż dyrektor, za jego pisemnym upoważnieniem.
- Przewodniczący rady pedagogicznej jest odpowiedzialny za:
1) prowadzenie i przygotowanie zebrań rady
2) powiadamianie jej członków o terminie zebrania w sposób przyjęty w przedszkolu, w terminie nie krótszym niż 7 dni (nie dotyczy to zebrania nadzwyczajnego rady pedagogicznej),
a) zawiadomienie o terminie zebrania rady i jej porządku zostaje umieszczone na tablicy ogłoszeń lub w księdze zarządzeń,
b) w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 1 dzień przed zebraniem,
c) dopuszcza się również zwoływanie natychmiastowych zebrań rady pedagogicznej.
3) realizowanie uchwał rady,
4) zapoznawanie członków rady z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
5) udostępnianie członkom rady najnowszych przepisów prawa, w szczególności oświatowego
6) przedstawianie członkom rady, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informowanie
o działalności przedszkola,
7) organizowanie działań podnoszących poziom umiejętności i kwalifikacji członków rady,
8) tworzenie atmosfery zgodnego współdziałania wszystkich jej członków w celu podnoszenia jakości pracy przedszkola.
§ 7
- W strukturze rady pedagogicznej mogą działać doraźne lub stałe komisje albo zespoły.
- Z wnioskami i powołanie zespołów występuje przewodniczący lub członkowie rady.
- Przewodniczących zespołów powołuje dyrektor przedszkola na wniosek członków zespołu. Przewodniczący kieruje pracą członków zespołu i odpowiada za jakość jego działalności.
- Prace zespołów i komisji mogą dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności przedszkola.
- Komisja lub zespół informują radę pedagogiczną o wynikach swojej pracy oraz formułują wnioski do zatwierdzenia przez radę.
IV. KOMPETENCJE RADY PEDAGOGICZNEJ
§ 8
- Rada pedagogiczna posiada kompetencje:
1) stanowiące,
2) opiniodawcze,
3) wnioskodawcze.
§ 9
- Do kompetencji stanowiących rady należy:
1) opracowanie i zatwierdzenie rocznych planów pracy przedszkola,
2) w porozumieniu z radą rodziców zatwierdzenie programu wychowawczego przedszkola,
3) ustalenie regulaminu własnej działalności,
4) przygotowanie projektu zmian w statucie przedszkola,
5) przygotowanie projektu zmian regulaminów przedszkolnych o charakterze wewnętrznym,
6) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców,
7) ustalanie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
8) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dzieckaz listy wychowanków przedszkola.
§ 10
- Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy:
1) opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczycieli,
2) opiniowanie projektu finansowego przedszkola,
3) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) opiniowanie propozycji dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych,
5) Wydawanie opinii o pracy dyrektora w celu dokonania oceny jego pracy zawodowej.
§ 11
1. Do wnioskodawczych kompetencji rady pedagogicznej należy:
1) występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie nauczyciela
z funkcji dyrektora przedszkola lub innego stanowiska kierowniczego,
2) wyznaczenie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- W przypadku określonym w ust. 1 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną
w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY PEDAGOGICZNEJ
§ 12
- Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do:
1) przestrzegania przepisów prawa, w szczególności prawa oświatowego,
2) przestrzeganie przepisów Statutu przedszkola,
3) przestrzeganie postanowień rady pedagogicznej,
4) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady,
5) realizowania uchwał rady, także wówczas, gdy zgłosili do niej zastrzeżenia i głosował przeciwko,
6) przestrzegania postanowień wewnętrznych zarządzeń i regulaminów,
7) składania przed radą pedagogiczną sprawozdań z realizacji przydzielonych zadań,
8) nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dziecka lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
9) przestrzegania tajemnicy służbowej,
- Członkowie rady pedagogicznej mają prawo do:
1) swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań pod warunkiem, że nie narusza to praw
i godności osobistej innych członków rady,
2) zgłaszania wniosków dotyczących wprowadzenia innowacji i eksperymentów pedagogicznych
3) zgłoszenia poprawek bądź wyjaśnienia wątpliwości dotyczących istoty oraz konsekwencji podejmowanej uchwały.
- Niedopuszczalne jest wywieranie nacisku rzez członka rady w celu skłonienia innego członka do głosowania ‘za” lub „przeciw” uchwale.
- Stanowi to naruszenie obowiązków służbowych.
- Nieobecność na posiedzeniu rady powoduje utratę prawa do wnoszenia zastrzeżeń do wniosków, uchwał lub przebiegu głosowania oraz treści protokołu z posiedzenia rady.
VI. TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ ORAZ ICH PRAWOMOCNOŚĆ
§ 13
- Rada pedagogiczna w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach należących do jej kompetencji.
- Rada może podejmować uchwały jedynie w sprawach zawartych w porządku zebrania.
- Rada obraduje i podejmuje uchwały w sposób jawny.
- Wyjątek stanowią uchwały w następujących sprawach, które pod rygorem nieważności podejmowane są w głosowaniu tajnym:
1) opiniowanie kandydatów na stanowiska kierownicze w przedszkolu,
2) opiniowanie wniosków o nagrody Kuratora i Ministra oraz odznaczenia państwowe,
3) odwołanie z funkcji dyrektora
- Głosować można tylko osobiście.
- Głosowanie jest ważne, jeśli wzięło w nim udział co najmniej 1 ogólnej liczby członków rady.
- Uchwała jest ważna, jeśli uzyskała przynajmniej 50% + 1 ważnie oddanych głosów za jej podjęciem.
- Wynik głosowania ogłasza się bezpośrednio po jej przeprowadzeniu i podliczeniu głosów.
- Uchwała jest prawomocna, jeśli dyrektor nie zgłosi zastrzeżeń, iż jest ona niezgodna
z obowiązującym prawem.
- Uchwała rady może być zmieniona w takim trybie, w jakim została podjęta:
1) w każdym czasie, jeśli zostało stwierdzone, że narusza ona przepisy Statutu przedszkola lub obowiązujące prawo, albo też została podjęta z naruszeniem postanowień niniejszego regulaminu,
2) na wniosek dyrektora o uznanie uchwały za nieaktualną lub zbędną,
3) na pisemny wniosek podpisany przez więcej niż 50 % ogólnej liczby członków Rady Pedagogicznej .
- Uchwały mają charakter aktu prawnego i są numerowane oraz ewidencjonowane w rejestrze uchwał.
§ 14
- Dyrektor przedszkola może wstrzymać wykonanie uchwały jeśli stwierdzi, że jest ona niezgodna
z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu uchwały dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole.
- Rozstrzygnięcie organu prowadzącego nadzór pedagogiczny jest ostateczne i w trybie natychmiastowym zostaje przedstawione radzie pedagogicznej przez dyrektora przedszkola.
- Uchwały, w tym uchwały związane z obsadą stanowisk kierowniczych, jak również odwołania ze stanowiska kierowniczego, powinny zawierać: tytuł uchwały, podstawę prawną, tekst uchwały, podpis przewodniczącego.
- Uchwałami wymagającymi zachowania formy opisanej są uchwały w sprawach:
1) opinii związanych z obsadą stanowiska dyrektora i innych stanowisk kierowniczych
w przedszkolu,
2) wniosków o odwołanie ze stanowiska kierowniczego,
3) projektu statutu lub projektu zmian w statucie,
4) skreślenie z listy wychowanków,
5) regulaminu rady pedagogicznej.
- Tytuł uchwały składa się z następujących części:
1) nazwa i numer uchwały,
2) data uchwały,
3) przedmiot uchwały,
4) podstawa prawna uchwały,
5) część szczegółowa /treść zawarta w paragrafach, ustępach, punktach i literach/,
6) podpis przewodniczącego.
- Projekt uchwały w formie odrębnego dokumentu przygotowuje przewodniczący lub upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej.
VII. DOKUMENTOWANIE ZEBRAŃ RADY PEDAGOGICZNEJ
§ 15
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej należy do obowiązków wyznaczonego przez dyrektora członka rady.
- Protokołowanie posiedzeń należy do stałych obowiązków jednego z członków rady powołanego przez dyrektora.
- Protokół jest przygotowywany z wykorzystaniem edytora tekstu, a następnie drukowany.
- Protokół zawiera:
1) numer strony, numer protokołu, datę i miejsce zebrania,
2) listę obecności z odnotowaniem osób nieobecnych,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady,
5) przebieg zebrania, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
6) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
- Protokół z posiedzenia Rady powinien być napisany w ciągu 7 dni i wyłożony w sekretariacie do wglądu dla członków rady.
- Zastrzeżenia i sprostowania do protokołu członkowie Rady powinny być zgłaszane na piśmie do dyrektora w ciągu 7 dni od wyłożenia protokołu do wglądu. Dyrektor ma obowiązek rozpatrzyć je w ciągu 14 dni i udzielić odpowiedzi pisemnej.
- Protokół ten jest odczytywany i zatwierdzany na najbliższym posiedzeniu rady.
- Zatwierdzanie to odbywa się poprzez głosowanie jawne i zapis w protokole, a lista obecności stanowi dowód jego potwierdzenia.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatwierdzanie protokołów na jednym z kolejnych posiedzeń rady, szczególnie w przypadku, gdy czas między kolejnymi posiedzeniami rady jest krótszy niż 28 dni.
- Integralną częścią protokołu są załączniki w formie sprawozdań oraz innych wystąpień przedstawiane na radzie i przygotowane do protokołu przez członków rady, w takiej samej formie jak protokół.
- Załączniki są podpisywane przez autorów.
- Informacje o kolejnym numerze i dacie posiedzenia są wpisywane do rejestru protokółów.
- Skompletowany protokół z załącznikami i listą obecności jest umieszczany w odpowiedniej kolejności w segregatorze a następnie ręcznie numerowane są jego kolejne strony.
VIII. PROTOKOŁY RADY PEDAGOGICZNEJ
§ 16
- Podstawowym dokumentem rady pedagogicznej jest segregator protokołów, w którym zamieszczane są wszystkie protokoły według kolejności.
- Protokoły z posiedzeń rady pedagogicznej, sporządzane są w formie elektronicznej na osobnym komputerze, do którego login i hasło posiada protokolant.
- Protokoły w formie elektronicznej zapisywane są również na płycie CD, którą dołącza się do segregatora protokołów.
IX. ZMIANY REGULAMINU I PRZEPISY KOŃCOWE
§ 17
- W realizacji swoich zadań rada pedagogiczna współpracuje z funkcjonującymi w przedszkolu organami kolegialnymi rodziców.
- Rada wybiera spośród swoich członków przedstawicieli do reprezentowania jej na zewnątrz.
- Zmiana regulaminu rady pedagogicznej odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchylania.
- Uchwała nowelizująca wymienia uchylane, zmieniane lub uzupełniane przepisy i podaje nową treść przepisów.
- Jeżeli liczba zmian w regulaminie rady pedagogicznej jest znaczna, przewodniczący rady opracowuje i ogłasza tekst jednolity regulaminu rady.
- Nieznajomość uchwał i postanowień rady nie może usprawiedliwiać zaniedbań służbowych lub innych uchybień w pracy dydaktycznej oraz wychowawczo opiekuńczej nauczycieli.
§ 18
- Traci moc poprzedni Regulamin Rady Pedagogicznej z dnia 30.08.2006 r.
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie Uchwałą Nr 1/ 2012-2013 Rady Pedagogicznej, z dnia 13.09.2012 r.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Halina Rogowska
Niniejszy Regulamin Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu zatwierdzono na zebraniu Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w dniu 13.09.2012 r.
Uchwała Nr 1 / 2012 -2013
|
L.p.
|
Nazwisko i imię
|
podpis
|
|
1
|
Atraszkiewicz Beata
|
|
|
2
|
Borowicz Małgorzata
|
|
|
3
|
Borowiec Kornelia
|
|
|
4
|
Koźbiał Grażyna
|
|
|
5
|
Matuszewska Barbara
|
|
|
6
|
Rogowska Halina
|
|
|
7
|
Wlizło Anna
|
|
|
8
|
Żygowska Małgorzata
|
|
Przyjęto do wiadomości i stosowania Mirosławiec dnia 13.09.2012r.