rok szkolny 2017/2018

UCHWAŁA NR 3/2017-2018 Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym z dnia 12.09.2017 r. w sprawie wprowadzenia procedury innowacji pedagogicznej

 

UCHWAŁA NR 3/2017-2018

 

 Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu

Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym

z dnia 12.09.2017 r.

 

w sprawie wprowadzenia procedury innowacji pedagogicznej

 

Na podstawie:

Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.),

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki  (Dz. U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506) Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje:

§ 1. Rada Pedagogiczna wprowadziła procedurę innowacji pedagogicznej w przedszkolu.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi przedszkola.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                   Przewodniczący Rady Pedagogicznej

                                                                 Halina Rogowska

 

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu

Innowacja pedagogiczna

 

„Magiczny świat origami”

 

 

Podstawa prawna

 

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki

 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe

 

 

Rodzaj innowacji

 

Metodyczno - organizacyjna

 

 

Autor

 

 

Emilia Bykowska – Tuziak

 

 

Miejsce realizacji

 

Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu

 

 

Czas realizacji

 

Rok szkolny 2017/2018

 

 

Adresaci

 

Dzieci 5 / 6 letnie

Rodzice dzieci 5 / 6 letnich

 

 

Wstęp

„Magiczny świat origami” to seria zajęć dodatkowych dla dzieci 5-6 letnich, mający za zadanie rozwijać, kształtować, odkrywać talenty, zdolności, zainteresowania dzieci. Jego celem jest rozwijanie uzdolnień, zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych, prowadzących do rozbudzenia zainteresowań sztuką origami.

Każde dziecko nauczy się sztuki składania papieru i będzie tworzyło prace, stosując poznaną  technikę, przestrzegając głównych zasad origami. Zajęcia będą się cieszyć dużym zainteresowaniem wśród dzieci, ponieważ sprawią im radość i satysfakcję z wykonywanej pracy. Będą dla nich radosnym przeżyciem i ciekawą przygodą, dając tym samym ogromne możliwości rozwoju uzdolnień artystycznych. Wpłyną pozytywnie na ich wszechstronny rozwój.

Innowacja pedagogiczna powstała na potrzeby placówki, gdyż nie tylko uatrakcyjni ofertę  zajęć dodatkowych oferowanych w przedszkolu, ale przede wszystkim zaznajomi dzieci z tak odległą   sztuką i korzystnie wpłynie na ich wszechstronny rozwój

 

Zakres i sposób realizacji innowacji

Innowacja obejmuje wprowadzenie dodatkowych zajęć plastycznych polegających na składaniu papieru metodą origami. Zakres zajęć edukacyjnych objętych innowacją to:  edukacja plastyczno – techniczna, oraz edukacja matematyczna i umysłowa. Innowacją zostaną objęte najstarsze grupy przedszkolne tj. dzieci 5 i 6 letnie oraz ich rodzice. Nauczycielki poszczególnych grup wytypują 2 uzdolnionych dzieci spośród każdej grupy. W ramach innowacji zostaną zorganizowane zajęcia dodatkowe dla tychże dzieci odbywające się raz w miesiącu w godzinach popołudniowych na terenie placówki. Ponadto zorganizowane zostaną dwa spotkania tematyczne dla dzieci i rodziców. Czas trwania innowacji to rok szkolny 2017/2018.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane

Zabawy z origami dają dzieciom wiele radości i satysfakcji, ponieważ są łatwe do wykonania, pobudzają twórcze myślenie i szybko dają poczucie sukcesu. Origami określa się jako metodę na sukces dziecka i nauczyciela, ponieważ etapowość w składaniu papieru sama w sobie tworzy wiele progów do osiągania całej gamy mniejszych lub większych sukcesów. Innowacja adresowana jest nie tylko do dzieci ale również rodziców. Technika origami jest doskonałym sposobem miłego i pożytecznego spędzania czasu w rodzinie. Wykonane wspólnie prace mogą być dekoracją pokoju dziecka, ale również całego domu. Stają się także kukiełkami, zabawkami, prezentami czy niespodziankami dla innych. Realizacja innowacji pedagogicznej „Magiczny świat origami” przyczyni się do wszechstronnego rozwoju dzieci w zakresie plastycznym oraz matematycznym oraz do zacieśnienia więzi rodzinnych. Innowacja w dobrym stopniu przygotuje dzieci do nauki pisania oraz uczyni małych artystów osobami otwartymi na świat. Niezbędnym warunkiem wdrożenia innowacji będzie współpraca z rodzicami. Zaangażowanie i poparcie ze strony rodziców jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów. Innowacja wdrażana będzie w odpowiedniej atmosferze dzieci zostaną otoczone życzliwością, wyrozumiałością dla swoich potrzeb oraz zrozumieniem ich trudności, chęcią niesienia pomocy i cierpliwością okazywaną przez nauczycieli, pracowników przedszkola oraz rówieśników.

Składanie papierowych modeli z kół staje się ulubioną zabawą coraz większej liczby dzieci. To zajęcie zarówno przyjemne, jak i korzystne wpływające na rozwój dziecka. Składanie papieru sprzyja współpracy między zmysłami, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Możemy mieć także wielki wpływ na rozwój i doskonalenie sprawności językowej, czynności słuchania oraz pisania. Sztuka origami może również znaleźć zastosowanie w matematyce, przede wszystkim poprzez ćwiczenia w orientacji w stosunkach czasowo-przestrzennych, w wyodrębnianiu cech wielkościowych, porównywaniu ich, szukaniu cech wspólnych, w ocenie wielkości, koloru, kształtu czy materiału. Origami pobudza układ nerwowy, integrując w czasie składania papieru pracę obu półkul mózgowych, które wzajemnie się synchronizują. Lewa półkula odpowiada za proces logicznego myślenia natomiast prawa za wyobraźnię. Origami to sztuka wymagająca, nie ma więc lepszych i przyjemniejszych ćwiczeń dla małego mózgu. W trakcie składania dziecko podejmuje niezwykły wysiłek, charakteryzujący się dużą koncentracją. Składając papier dziecko zauważa wszystkie istotne elementy tego procesu, zapamiętuje kolory, kształty, sposoby zgięć, samo odkrywa nowe kombinacje, które dowartościowują go jako twórcę oraz systematycznie wpływają na rozwój podstawowych umiejętności uczenia się.
Zabawy plastyczne oparte na sztuce origami tworzą bardzo wartościowe pole doświadczeń edukacyjnych. Czynność składania jest jednocześnie ćwiczeniem motorycznym, a w zależności od wielkości składanej płaszczyzny stymuluje zarówno dużą, jak i małą motorykę. Szczególnego znaczenia w przedszkolu nabierają ćwiczenia manipulacyjne z małym kołem, kwadratem czy inną wyjściową płaszczyzna orgiami, które usprawniają mięśnie dłoni tak potrzebne w nauce pisania i jednocześnie pomagają poznać stosunki przestrzenne, figury geometryczne oraz geometrię samej kartki papieru. Ważną funkcją papierowych ćwiczeń manipulacyjnych jest systematyczne wyrównanie napięcia mięśniowego. Konstrukcyjne zabawy przedszkolaków dają duże możliwości w zakresie aktywności społecznej, wywołują określone interakcje, na podstawie, których dziecko spontanicznie aktywizuje się w rozmowie, będącej konsekwencją wykonywanych czynności.

Sztuka składania papieru jest zajęciem kreatywnym, któremu towarzyszy radość, duma i satysfakcja z udanego dzieła. Tworzy wiele progów do osiągnięcia całej gamy mniejszych lub większych sukcesów. Reasumując stanowi jeden z ważnych elementów wychowania dziecka, rozwijania jego fantazji i pokazywania mu świata przez umożliwienie samodzielnego tworzenia. Jest to więc obok zabawy, która dostarcza dziecku radość, działanie kształtujące osobowość małego człowieka, zmierzające do poznania własnej wartości.

Cele innowacji

Głównym celem innowacji jest wspieranie edukacji matematycznej oraz twórczej aktywności plastycznej dziecka. A ponadto: rozwijanie procesów poznawczych i logicznego myślenia, doskonalenie funkcji percepcyjno-motorycznej, wdrażanie do wytrwałości i konsekwencji w działaniu, rozbudzanie zainteresowań matematyką za pomocą języka origami, kształtowanie odporności emocjonalnej, budzenie wrażliwości estetycznej, odkrywanie radości tworzenia piękna, kształtowanie umiejętności tworzenia prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, szeregowania, rozróżniania prawej i lewej strony, mierzenia oraz posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

 

Formy realizacji innowacji

  • Organizowanie zajęć dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem techniki origami raz w miesiącu; realizacja zagadnień z zakresu edukacji matematycznej oraz plastyczno-technicznej zgodnie z podstawą programową i realizowanym programem.
  • Eksponowanie powstałych prac i wytworów dzieci w holu przedszkolnym i na stronie internetowej przedszkola.
  • Warsztaty rodzinne pod hasłem „Magiczny świat origami”. Pierwsze spotkanie zimowo – świąteczne w grudniu przed świętami Bożego Narodzenia. Drugie spotkanie wiosenno – wielkanocne w kwietniu przed świętami Wielkanocnymi. Wystawa powstałych prac na holu przedszkolnym.
  • Udział 24.10.2017 roku w „Światowym dniu origami”

 

Ewaluacja i monitoring

  • Analiza wytworów dzieci: porównanie prac plastycznych z wykorzystaniem techniki origami na początku września oraz na początku czerwca
  • Dokumentowanie: wpisy do kroniki przedszkolnej, sprawozdania ze spotkań publikowane na stornie internetowej przedszkola

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 listopada 2017 14:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Weronika Sabik
Ilość wyświetleń: 4547
28 listopada 2017 13:46 (Weronika Sabik) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 listopada 2017 14:06 (Weronika Sabik) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 listopada 2017 14:05 (Weronika Sabik) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)