UCHWAŁA NR 4/ 2017-2018
Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola „Słoneczko” w Mirosławcu
Oddziału Zamiejscowego w Mirosławcu Górnym
z dnia 12.09.2017 r.
w sprawie zatwierdzenia regulaminu organizacji wycieczek przedszkolnych
Na podstawie:
Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1260),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., poz. 69 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. 2001 r., Nr 135, poz. 1516) Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje:
§ 1. Rada Pedagogiczna zatwierdziła regulamin organizacji wycieczek przedszkolnych.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi przedszkola.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Halina Rogowska
Regulamin organizacji wycieczek przedszkola
Opracowano na podstawie:
Ustawy z 20 czerwca 1997 r. − Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz.U. 2017 poz. 1260,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 nr 6, poz. 69 ze zm.),
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. 2001 nr 135, poz. 1516).
§ 1
1. Przez „wycieczkę” należy rozumieć każde celowe i zorganizowane wyjście z dziećmi poza teren przedszkola.
2. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrektorowi przedszkola najpóźniej w dniu poprzedzającym wycieczkę.
§ 2
1. Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku wychowanków, ich zainteresowań, potrzeb, stanu zdrowia, sprawności fizycznej, przygotowania.
2. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, wymaganych podczas wycieczki (imprezy).
§ 3
Dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki na terenie najbliższej okolicy i regionu geograficzno-turystycznego.
§ 4
Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (w przypadku dzieci przedszkolnych z ich rodzicami lub opiekunami) z zakresie:
1) celu wycieczki,
2) trasy i terminów postojów,
3) zwiedzanych obiektów,
4) harmonogramu,
5) regulaminu zachowania wychowanków podczas wycieczki.
§ 5
Każdy organizator wycieczki obowiązkowo uzyskuje od obojga rodziców pisemną zgodę na wyjazd, uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.
§ 6
1. Organizator wycieczki jest zobowiązany do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.
2. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są kierownik wycieczki oraz opiekunowie.
3. Opieka ma charakter ciągły.
§ 7
Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi.
§ 8
W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
§ 9
Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
§ 10
1. Wycieczka poza teren placówki:
1) dla dzieci trzy- i czteroletnich zapewnia się jednego opiekuna na pięcioro dzieci,
2) dla dzieci pięcio- i sześcioletnich zapewnia się jednego opiekuna na ośmioro dzieci.
2. Podróż komunikacją miejską:
1) dla czworga dzieci zapewnia się jednego opiekuna,
2) po wejściu do autobusu nauczyciel informuje kierowcę o obecności dzieci,
3) grupa dzieli się na cztery mniejsze grupy.
§ 11
1. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola i o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji odpowiednich form krajoznawstwa i turystyki.
2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna wyznaczona przez dyrektora osoba pełnoletnia, która:
1) ukończyła kurs kierowników wycieczek,
2) jest instruktorem harcerskim,
3) ma uprawnienia przewodnika turystycznego, instruktora turystyki lub pilota wycieczek.
§ 12
1. Do podstawowych obowiązków kierownika należy:
1) opracowanie dokumentacji wycieczki, którą zatwierdza dyrektor, zawierającej:
− kartę wycieczki z harmonogramem, regulaminem i załączoną listą uczestników po dwa egzemplarze (wzór w kancelarii),
− listę uczestników wycieczki zawierającej: liczbę, imię i nazwisko wychowanka, numer PESEL, grupę, adres zamieszkania dziecka, numer telefonu rodziców lub prawnych opiekunów dziecka,
− pisemne zgody i oświadczenia rodziców,
− określone zadania dla opiekunów i uczestników,
− dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych wypadków (kserokopię polisy ubezpieczenia grupowego),
− preliminarz finansowy wycieczki przewidujący koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu;
2) zapoznanie z regulaminem wycieczki wszystkich uczestników;
3) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki, w tym odpowiedniej liczby opiekunów oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
4) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania;
5) określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki;
6) nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy;
7) organizacja zadań wśród uczestników;
8) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na finansowanie wycieczki, imprezy;
9) podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka na najbliższym zebraniu grupowym.
2. Dokumentacja, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 winna być przedłożona dyrektorowi przedszkola najpóźniej na dwa dni przed rozpoczęciem wycieczki celem jej zatwierdzenia:
1) po pozytywnym zaopiniowaniu kartę wycieczki, harmonogram oraz listę uczestników wycieczki sporządza się w dwóch egzemplarzach: kopia pozostaje w przedszkolnej dokumentacji wycieczek, a oryginał otrzymuje kierownik wycieczki;
2) krótkie sprawozdanie oraz rozliczenie finansowe z wycieczki przedkłada się rodzicom dzieci na najbliższym spotkaniu z rodzicami lub przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
§ 13
1. Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele albo, w uzgodnieniu z dyrektorem przedszkola, inne pełnoletnie osoby (pracownicy obsługi placówki lub rodzice dzieci biorących udział w wycieczce).
2. Do zadań opiekuna należą:
1) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
2) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez innych opiekunów i dzieci ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
3) sprawowanie opieki nad powierzonymi mu dziećmi,
4) nadzorowanie zadań powierzonych przedszkolakom,
5) wykonywanie innych zadań pojawiających się podczas wycieczki,
6) sprawdzanie stanu liczbowego uczestników wycieczki przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,
7) potwierdzenie własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci.
§ 14
Wszyscy uczestnicy wycieczek są zobowiązani do przestrzegania bezpieczeństwa i zasad szczególnej ostrożności oraz wykonywania wszystkich poleceń kierownika wycieczki (imprezy) i opiekunów.
§ 15
1. Działalność przedszkola w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu czy biletów wstępu, można finansować ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:
1) z odpłatności rodziców, których dzieci będą uczestnikami wycieczki,
2) ze środków Rady Rodziców, a także darowizn przekazanych przez osoby fizyczne i prawne,
3) ze środków pozyskanych z różnego rodzaju loterii czy aukcji prac, rzeczy wykonanych przed dzieci.
2. Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik. Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze – w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów (wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 20% kosztów wycieczki).
3. Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów związanych z wycieczką. Wydatki z tego tytułu pokrywają organizatorzy lub pozostali uczestnicy wycieczki.
§ 16
Postępowanie nauczyciela po zaistniałym wypadku:
1) jeżeli do wypadku doszło w czasie wycieczki (imprezy), wszystkie decyzje podejmuje kierownik grupy i odpowiada za nie,
2) w miarę możliwości udzielana jest pierwsza pomoc poszkodowanemu,
3) dla poszkodowanego w ciężkim wypadku należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić telefonicznie prawnych opiekunów i dyrektora przedszkola,
4) miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania ewentualnych oględzin.
§ 17
Postępowanie w razie pożaru pomieszczenia, w którym przebywają uczestnicy wycieczki:
1) należy zapoznać się z drogami ewakuacyjnymi w pomieszczeniach, w których przebywają uczestnicy,
2) jeżeli zdarzy się pożar, kierownik i opiekunowie wykonują następujące czynności: starają się ugasić pożar dostępnymi środkami gaśniczymi, wyprowadzają dzieci w bezpieczne miejsce, alarmują straż pożarną.
§ 18
Dokumentacja wycieczki (karta wycieczki: cel i założenia programowe, trasa wycieczki, termin, liczba uczestników, dane kierownika i opiekunów wycieczki, środek lokomocji) powinna być przechowywana przez jeden rok kalendarzowy następujący po wycieczce, w dokumentach zgodnie z instrukcją kancelaryjno-archiwalną placówki.
§ 19
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy, Karty Nauczyciela, statutu Przedszkola oraz rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Słoneczko w Mirosławcu